Att skriva är att läsa – att läsa är att skriva

Förutsätter inte dessa två varandra? Man skriver och man läser det man skrivit. Man läser och man dras igång till att skriva. Finns det ena utan det andra? – Kanske det gör det. Ibland kan det vara bilder som sätter igång pennan. Att se bilder, att läsa, att skriva…. Pianomusik, fotografera blommor, göra en rabatt av ogräs. – Det var en metafor jag gillar: att skriva är som att skapa en rabatt av ogräs!

Etiketter: ,

2 kommentarer to “Att skriva är att läsa – att läsa är att skriva”

  1. Tror det hänger ihop väldigt organiskt att skriva och läsa. Just nu läser jag ”Sken” av Magnus Dahlström och ”Två städer” av Charles Dickens. Börjar inse varför min inriktning är åt underhållningsromaner… jösses vad den (sistnämnda) är spännande!! Och då har över 150 år på nacken. Dahlström är lite mer svår att komma in i och ganska deppig. Men bra.

  2. Ja, klassikerna ger en mycket, jag läser om igen Virginia Woolfs To the LIghthouse. Jag blir så fascinerad av hennes sätt att skriva detalj för detalj, tanke för tanke. Jag har också läst Kafka. Mina noveller kan nog vara lite kafkaeska. Men VW?
    Charles Dickens kunde verkligen sätta ihop en historia, en stor kontrast till VW.

Lämna en kommentar